Økonomi
Anlæg
Miljø

Bornholm er havnet i varmekrig

Kommunalt forsyningsselskab er raget uklar med fjernvarmeselskab om prisen på varmen fra nytår. Borgmester Winni Grosbøll (S) maner til forhandling, men kan ikke stille meget op.

21. 11. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Mads Brandsen

Man tager et kommunalt ejet forsyningsselskab, et forbrugerejet ditto, der får sin varme fra det kommunale selskab, en voldgiftssag og et varsel om eksplosive prisstigninger på fjernvarme. Og så har man en situation, der beskrives som både håbløs, bizar og mærkelig – og nok så vigtigt: Nærmest umuligt svær at løse.

Det er virkeligheden på Bornholm, hvor fjernevarmekunderne i Rønne tidligere på måneden fik noget af et chok, da Rønne Vand og Varme (RVV) meldte ud, at priserne næste år stiger 47,8 procent. Dermed bliver det 13.000 kroner dyrere at opvarme et helt almindeligt parcelhus.