Gå til hovedindhold
Børn
Skole
Inklusion

Fravalg af modtagerklasser vækker bekymring

56 procent af kommunerne indskriver nyankomne tosprogede børn direkte i almindelige klasser. Skoleledere, DSA-lærere og almenlærere mener ikke, at de kan møde de nyankomne elevers behov for sprogstøtte i de almindelige klasser, viser ny rapport.

21. 11. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

I de senere år har flere kommuner valgt at omlægge organiseringen af basisundervisning for nyankomne elever på en sådan måde, at eleverne oftere indskrives direkte i almenklasser fremfor i modtageklasser. Det har givet anledning til en større debat. 

Forvaltningsrepræsentanter, skoleledere, DSA-lærere og almenlærere vurderer overordnet, at de nyankomne elever som udgangspunkt har gavn af at blive direkte indskrevet og deltage i almenklassen. Det viser en ny rapport med titlen ”Direkte indskrivning af nyankomne elever i almenklasser”, som er lavet af Danmarks Evalueringsinstitut, EVA.

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her