Ledelse
Demokrati
Kommunalvalg

Klare tabere og sikre vindere

Baseret på store personligheder eller politisk historie er udfaldet ved hvert kommunalvalg næsten givet på forhånd i flere af landets kommuner. Er det muligt at slå Danmarks mest populære borgmester nogensinde, og består Rødovres mangeårige socialdemokratiske identitet fortsat efter valget i 2021?

21. 11. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Frederik Overby Vinding

November markerer midtpunktet for kommunalvalget i 2017 og det kommende i 2021. Forberedelserne til den kommende valgkamp er lige så stille sparket i gang ude i kommunerne. Partierne er begyndt at finde deres spidskandidater til borgmesterposterne. I størstedelen af kommunerne bliver der kamp til stregen, men i nogle kommuner tipper vægtskålen så kraftigt til én side, at vinderne og taberne næsten er kåret på forhånd.

Her kommer valgkampen til at minde om Davids mod Goliat. Fortællingen om den lilles umulige kamp mod den store. I Frederikshavn Kommune står Venstres nyudnævnte borgmesterspidskandidat, Mette Hardam (V), i samme situation som den unge fårehyrde David gjorde i Det Gamle Testamente.