Skat

Kommuner udnytter frit lejde til skattestigninger

En række kommuner har udnyttet tidligere skattenedsættelser til at hæve skatten næste år, selvom det udløser en kollektiv sanktion, så alle andre kommuner skal være med til at betale. Vi hjalp tidligere, så nu må de andre hjælpe os, lyder forklaringen.

21. 11. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Jon Kirketerp Jørgensen

Selvom KL og regeringen aftalte, at kommunerne skulle holde skatten i ro, så er årets budgetproces endt med, at landets 98 kommuner samlet set hæver skatterne med næsten 300 millioner kroner næste år. Det viste sig nemlig umuligt for kommunerne at finde skattelettelser, der kunne modsvare skattestigningerne.

Og politikere fra en række af de kommuner, der hæver skatten, beklager da også, at de bidrager til, at skattestigningerne bliver modregnet i det samlede bloktilskud. Men de har brug for pengene og benytter sig blot af den ordning, som giver kommuner, der tidligere har sænket skatten, mulighed for at hæve den igen uden at blive ramt af en individuel sanktion.