Klima
Teknik
Anlæg

Staten skal oprette en klimatilpasningsfond

KL barsler med udspil til bedre klimatilpasning, der blandt andet indeholder et forslag om, at staten skal oprette en klimatilpasnings- og kystsikringsfond.

21. 11. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

Borgerne og kommunerne oplever allerede nu konsekvenserne af klimaforandringerne. Ofte ved man også, hvad løsningen er, men klimatilpasningen koster ofte dyrt, og derfor er det ofte en svær opgave for kommunerne og borgerne at løfte.

I KL’s kommende udspil til bedre klimatilpasning, der forventes vedtaget inden udgangen af året, foreslås det blandt andet, at staten opretter en klimatilpasnings- og kystsikringsfond, der skal bidrage til finansiering af projekter. Støtten skal gives ud fra et overordnet nationalt klimascenarie.