Sundhed
Velfærd

Hjertepatienter har det godt i kommunen

Kommunerne i Region Midtjylland har med stor succes overtaget rehabilitering af hjertepatienter. Kvaliteten er lige så god som på hospitalet, borgerne er tilfredse, og opgaven løses langt billigere.

19. 12. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Når rehabiliteringen efter en hjertesygdom foregår tæt på borgernes hjem, er der flere patienter, som deltager. Det er en af erfaringerne fra Region Midtjylland, hvor hjerterehabiliteringen i januar 2017 flyttede fra hospitalerne ud i kommunernes sundhedscentre.

– Vi lever i et relativt lille land, men nærhed betyder meget. Vi oplever, at flere borgere rent faktisk gennemfører rehabiliteringen, når den foregår i deres lokalmiljø. Flere borgere giver samtidig udtryk for, at de ikke føler sygeliggjort på samme måde, når træningen foregår i det lokale sundhedscenter i stedet for på hospitalet, siger Jens Refsgaard, der er ledende overlæge ved hjertemedicinsk afdeling på Hospitalsenhed Midt i Viborg.