Arbejdsmarked
Børn
Dagtilbud

14.000 ekstra pædagoger søges

Over de kommende 10 år vil kommunerne skulle ansætte 8.700 ekstra medarbejdere på dagtilbudsområdet, alene fordi der fødes flere børn. Og uden at normeringerne vil blive bedre end i dag.

19. 12. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Sidsel Boye

Hvis man står over for at skulle vælge uddannelsesretning inden for den nærmeste tid, så har Danmarks Statistik et godt råd, der efter alt at dømme vil give virkelig gode muligheder for job. Nemlig pædagoguddannelsen.

En fremskrivning af befolkningsudviklingen viser nemlig, at det stigende børnetal over en ti-årig periode vil kræve 8.700 flere medarbejdere i daginstitutioner og dagpleje. Og der er vel at mærke tale om et antal, som udelukkende sikrer et dagtilbud på det nuværende kvalitetsniveau. Det vil ikke opfylde det krav om minimumsnormering, som regeringen aktuelt er ude med, og som skal sikre en voksen pr. tre eller seks børn i henholdsvis vuggestue og børnehave.