Sundhed

Sundhed slår bunden ud af budgetterne

Stigende sundhedsudgifter tvinger kommunerne til at finde besparelser på andre områder. Sådan lyder det fra et stort flertal af landets borgmester i ny rundspørge. De efterlyser, at Christiansborg får både en sundheds- og en udligningsreform på plads.

09. 01. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Knap otte ud af ti borgmestre svarer i en rundspørge fra Nyhedsmagasinet Danske Kommuner, at udgifterne til sygepleje bare vokser og vokser. Uden at der følger penge med til opgaven. Udviklingen tvinger lokalpolitikerne til at finde besparelser andre steder. Det er blandt andet oplevelsen hos borgmester Steen Christiansen (S) i Albertslund Kommune.

– I takt med at vi skal løse flere sundhedsopgaver, skal vi finde pengene andre steder på budgettet. Der er jo kun de øvrige velfærdsområder at finde dem på, så det er typisk børn, kultur og lignende, som kommer til at betale prisen. Hvis der ikke kommer en løsning, så vil økonomien blive stadig mere presset, siger
Steen Christiansen.