Bankudbud er en blandet pose bolcher

Skærpede kommunale udbudskrav til bankernes etik har medført både succes og nederlag. I Aabenraa har kommunen fået deres bankforbindelse til at acceptere en række af KL’s bankråds betingelser. I Gladsaxe sidder de tomhændede tilbage efter et fejlslagent udbud.

23. 01. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Jon Kirketerp Jørgensen

I kølvandet på Danske Banks omfattende hvidvasksag rejste der sig et omfattende ønske fra landets kommuner om at kunne slippe ud af bankkontrakter, hvis kommunens bankforbindelse viste sig at være involveret i uetiske eller direkte ulovlige sager.

Derfor nedsatte KL et bankråd, som kom frem til otte såkaldte governanceprincipper, der beskriver kommunernes forventninger til deres bank. Bankrådet fik desuden med Kammeradvokatens hjælp udarbejdet en vejledning med konkrete formuleringer, som kommunerne kan skrive ind i kontrakten med deres bank.