Sundhed

Kommunen er altså ikke din familie

Borgmester i Rudersdal, Jens Ive, vil gerne være med til at gøre dette årti til værdidebattens årti. Han er træt af de forældre, som mener, at skolen skal opdrage deres børn, og af de pårørende, som mener, at plejehjemmet må sørge for, at deres gamle kommer til tandlæge og har styr på tøjet.

06. 02. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Sidsel Boye

Udsigten til, at der bliver trængsel på plejehjemmene og rift om medarbejderne, når vi alle lever længere, er et tema, som er højt på dagsordenen i de kredse, hvor borgmesteren i Rudersdal, Jens Ive (V), færdes.

Men spørger man Jens Ive selv, så er det ikke debatten om økonomi og rekruttering, der optager ham mest i øjeblikket. Nej, borgmesteren fra Rudersdal mener i stedet, at der ved indgangen til det nye årti er behov for at få gang i den værdidebat, som har fået lov til at slumre alt for længe. For eksempel kan vi begynde med at forholde os lidt kontant til de familieværdier, som er et vigtigt kit i velfærdssamfundet, og som vi trænger til at få støvet af.