Arbejdsmarked
Sundhed

Sosu-seniorer i kø til at få nedsat tid

Kommunerne skal være kreative, hvis de vil sikre sig det nødvendige personale til ældreplejen. I Aarhus får seniorer tilbud om at gå ned i tid til uændret løn. Tilbuddet finansieres af nogle gamle lokallønspuljer. I Vejle ser kommunen en idé i at få blandt andet efterlønnere tilbage i faget.

06. 02. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Sidsel Boye

Sosu-medarbejdere er i høj kurs i øjeblikket, og hvis kommunerne vil holde på deres ældre sosu’er, så har Magistratsafdelingen for Sundhed og Omsorg i Aarhus Kommune sammen med fagforeningen FOA Aarhus fundet opskriften på en succes. Her lyder tilbuddet til alle, der er over 60 år, at de kan søge om at få tre år med op til syv timers ugentlig nedsat tid og fuld lønkompensation.

I øjeblikket er 111 omfattede af ordningen, og der ligger en bunke på 20 og venter på, at det bliver deres tur.