Udsatte børn og unge
Kriminalitet

De små tegn viser, hvornår noget er på vej

Tønder Kommune har haft ti sager for det godt ét år gamle ungdomskriminalitetsnævn, og en af de foreløbige erfaringer er, at det nye nævn har skærpet kommunens blik for, hvad der er kriminalitet, og hvad der er sociale problemer.

20. 02. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Sidsel Boye

Når en frustreret tiårig i afmagt kaster en skovl efter sin pædagog, så er det selvfølgelig umiddelbart udtryk for, at barnet har nogle svære personlige og måske også sociale problemer, som det skal have hjælp til at få styr på. Og den vinkel har ofte været den oplagte indgang, når barnets sag er dukket op i en kommunal familieafdeling.

Men når en pædagog bliver udsat for slag af en frustreret tiårig, er det også samtidig vold mod en offentligt ansat og derfor en kriminel handling, og det perspektiv er rykket længere op på dagsordenen i kommunerne i løbet af det seneste års tid.