Byråd
Navne

Jeg vil give de værdier videre, jeg fik som barn

Britta Lange har været aktiv socialdemokrat, siden hun var teenager. Men først ved det seneste valg til byrådet stillede hun op som kandidat. Hun blev valgt ind med næstflest stemmer i den socialdemokratiske byrådsgruppe. De 517 personlige stemmer forpligter, og den politiske indflydelse skal især bruges til at give alle børn lige muligheder.

20. 02. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Martin S. Poulsen

– Jeg nåede lige akkurat at blive færdig med pædagogstudiet, inden jeg fyldte 40, fortæller Britta Lange, der nu syv år efter arbejder som socialpædagog på en folkeskole i Nykøbing Falster.
Børn og unges opvækstvilkår har hele voksenlivet fyldt meget for den nu 47-årige socialdemokratiske byrådspolitiker, der har taget det sociale ansvar helt hjem i form af en plejedatter på fire år. Men først i en relativ moden alder blev der tid til en ny uddannelse og tid til byrådsarbejdet.

– Jeg er barn af en kommunalpolitiker, så jeg vidste på forhånd godt, at byrådsarbejdet ville komme til at tage meget af min tid. Det kan være svært at få til at passe med familielivet, fortæller Britta Lange, der foruden plejedatteren har en voksen udeboende søn på 23 og en søn på 11 år.