Sundhed
Unge

Kommuner nedbringer antallet af uønskede graviditeter

Flere kommuner tilbyder gratis rådgivning og prævention til unge. Håbet er, at tilbuddene kan give de unge en sund seksualitet og samtidig nedbringe antallet af både aborter og teenagemødre.

20. 02. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

På Sygehus Lillebælt stod gynækolog Annemette Lykkebo alt for ofte med helt unge piger, som skulle have en abort, nogle gange for anden eller tredje gang. Den oplevelse fik hende til gribe fat i Fredericia Kommune og foreslå et samarbejde.

– Jeg tænkte: Det må vi kunne gøre bedre i fællesskab. Når de unge piger først kommer op på sygehuset, er de allerede havnet i en ulykkelig situation. En abort er en voldsom oplevelse, og vi vil rigtig gerne hjælpe dem, inden de når så langt, siger Annemette Lykkebo, der er ledende overlæge på afdelingen for kvindesygdomme på Sygehus Lillebælt.