EU

Vil have mere EU-indflydelse til det lokale

Nyvalgt formand vil have de lokale og regionale politikeres organisation i EU tættere
på den formelle magt i Bruxelles. Forsøg hellere at styrke nærhedsprincippet under den nuværende struktur, lyder det fra den danske delegations formand, Erik Flyvholm (V).

05. 03. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Jon Kirketerp Jørgensen

Der var klapsalver og ingen modkandidater, da den græske regionsrådformand fra Centralmakedonien i vinterferien blev valgt som formand for Regionsudvalget – forsamlingen af europæiske regional- og lokalpolitikere. Apostolos Tzitzikostas, som den nye formand hedder, er 41 år gammel og kommer fra den nordgræske by Thessaloniki.

– Tak for tilliden. Jeg er her for at tjene jer, medlemmerne af Regionsudvalget. Jeg er sikker på, at arbejder vi sammen, kan vi løfte udvalget og gøre det stærkere og give det en central rolle i fremtidens EU, sagde Tzitzikostas, umiddelbart efter han blev valgt i Bruxelles i Europa-Parlamentets plenarsal, som de europæiske lokalpolitikere havde lånt til lejligheden.