Beskæftigelse
Ledelse
Arbejdsmarked

Gå ad frivillighedens vej mod fuldtid

Fremtidens kommunale arbejdsmarked skal i langt højere grad bestå af fuldtidsstillinger. Det er KL og Forhandlingsfællesskabet enige om. Erfaringer fra to kommuner viser, at vejen mod en fuldtidskultur skal brolægges med tålmodighed, frivillighed og fleksibilitet i ansættelsen.

05. 03. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Martin S. Poulsen

Arbejdsløsheden blandt flere faggrupper på det kommunale arbejdsmarked har næsten ramt bunden. 73 kommuner mangler ifølge FOA allerede nu hænder, der kan tage sig af de ældre, og ifølge fagforeningen FOA vil der om fem år mangle op mod 40.000 social- og sundhedsansatte i kommunerne.

KL og Forhandlingsfællesskabet, der er fagbevægelsens forhandlingsorganisation, har set skriften på væggen. I begyndelsen af februar blev de enige om fra foråret i år at søsætte et fælles projekt, der skal gøre fuldtidsarbejde til det normale. Tanken er, at flere fuldtidsstillinger kan være én måde til at løse problemet med det voksende behov for varme hænder.