Byråd
Arbejdsmiljø

”Jeg er glad for, at jeg ikke kendte konsekvenserne”

Sonja Marie Jensen fortryder ikke, at hun fortalte om sexchikane i byrådet i Nyborg. Men hun er glad for, at hun ikke på forhånd kendte omfanget af reaktionerne. For så var hun måske ikke stået frem. Men snakken om kvinders vilkår i lokalpolitik må ikke forstumme, mener hun.

19. 03. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Jon Kirketerp Jørgensen og Mads Brandsen

Det blev med Sonja Marie Jensens (S) egne ord behandlet som ”breaking news”, da hun i foråret 2017 stod frem og fortalte om sine oplevelser som ung kvinde i lokalpolitik. I en klumme på netavisen Pio beskrev hun, hvordan hun skulle stå model til nedsættende kommentarer og klap i numsen fra byrådskollegerne.

Tre år senere viser en spørgeskemaundersøgelse foretaget af Nyhedsmagasinet Danske Kommuner, at kvindelige kommunalpolitikere stadig oplever uønsket seksuel opmærksomhed fra mandlige byrådskolleger. Ti procent af de kvindelige respondenter svarer, at de i den indeværende byrådsperiode har oplevet uønsket seksuel opmærksomhed fra byrådskolleger. Eksemplerne går på alt fra kommentarer, der handler om deres køn, til fysiske seksuelle tilnærmelser.