Sundhed
COVID19
Beskæftigelse

Mens vi venter på orkanen

Kommunerne er klar til at aflaste sygehusene, når coronaepidemien topper. De har oprettet jobbanker og indkøbt nye senge. I kommuner med mange ældre og kronisk syge borgere er bekymringen ekstra stor.

02. 04. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

I uge 16. Ugen efter påskeferien. Der topper coronaepidemien ifølge Sundhedsstyrelsens beregninger. Kommunerne er klar. Regner de med. For ingen ved helt, hvad man skal forbedre sig på.

– Vi venter på orkanen. Vejrudsigten har sagt, den kommer, og nu venter vi. Vi er i en mellemfase, hvor vi forbereder os både mentalt og praktisk. Nogle taler om epidemien, som om det allerede er voldsomt nu, men hvis forudsigelserne holder, så kommer vi til at mærke et helt anderledes pres i de kommende uger, siger Thomas Adelskov (S), borgmester i Odsherred Kommune.