Arbejdsmarked
COVID19
Udsatte

Kommuner skal hjælpe sårbare indvandrere i kampen mod corona

Dårlige levevilkår og sproglige barrierer gør indvandrere ekstra udsatte for smittespredning med coronavirus. Kommunerne bør styrke indsatsen i udsatte boligområder, før næste bølge rammer i efteråret.

07. 05. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Når statsminister Mette Frederiksen (S) holder pressemøde, står der en tegnsprogstolk i baggrunden, så også landets døve borgere har mulighed for at holde sig orienteret om de nyeste anbefalinger under coronaepidemien. Helt samme fokus har der ikke været på kommunikationen med landets sårbare indvandrere, og det vækker bekymring hos minoritetsorganisationer.

– Vi er nødt til at erkende, at vi bor i et multikulturelt samfund, hvor Sundhedsstyrelsens anbefalinger går hen over hovedet på den store gruppe af indvandrere, der ikke taler dansk og ikke kan læse. Det er afgørende for at forhindre smittespredning, at alle i Danmark har mulighed for at orientere sig om myndighedernes budskaber og dermed kan beskytte sig selv og andre mod sygdommen, siger Marie Nørredam, professor på Forskningscenter for Migration, Etnicitet og Sundhed, Københavns Universitet.