Økonomi
Sundhed
Ældre

Et skridt mod ensartede sundhedstilbud

Reformen af udligningssystemet sender flere penge til kommuner med mange udsatte ældre. Men der er stadig lang vej igen, før Gentofte og Lolland kan tilbyde deres borgere samme kvalitet i det nære sundhedsvæsen.

28. 05. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

I Ishøj Kommune er de nye hjemmehjælpsmodtagere landets yngste. Og med en middellevetid på 78 år er der langt mellem 90-års fødselsdagene. Derfor vækker det glæde hos Ishøjs borgmester, at der med reformen af udligningssystemet indføres et nyt kriterie om middellevetid, som skal hjælpe kommuner med særligt mange nedslidte og svækkede ældre.

– Vores borgere har mange kroniske sygdomme og får tidligt brug for pleje. Den nuværende udligning udløser det største tilskud til borgere over 85 år, og dem har vi ikke mange af i Ishøj. Men vores yngre ældre kan være lige så dyre, da det sidste leveår er det dyreste for både regioner og kommuner, ligegyldigt hvor længe man lever, siger Ole Bjørstorp (S), borgmester i Ishøj.