Sundhed

Efterreguleringen giver nye vindere og tabere

Når den fastfrosne medfinansiering skal efterreguleres, kan det flytte millioner mellem kommunerne. Udligningsreformens parter skal beslutte, om der skal tages særlige hensyn i år.

25. 06. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

I efteråret venter endnu et opgør om den kommunale medfinansiering af sundhedsvæsenet (KMF), når partierne bag udligningsreformen skal beslutte, hvordan efterreguleringen af KMF’en for 2019 skal foregå. Efterreguleringen flytter normalt mellem 300 og 600 millioner kroner på tværs af kommunerne. Nogle får penge retur, mens andre skal betale penge tilbage til staten. Det skaber nervøsitet i kommunerne.