Udligning
Sundhed

Medfinansieringen er sparket til hjørne

Udligningsreformen gav ikke en afklaring omkring den kommunale med-finansiering af sundhedsudgifterne. Det ærgrer en række borgmestre, som er godt trætte af ordningen, der nu år er fastfrosset på andet.

25. 06. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

De borgmestre, som havde håbet, at udligningsreformen ville indeholde en ny model for den kommunale medfinansiering af sundhedsudgifterne, fik ikke deres ønske opfyldt. Tværtimod blev løsningen af den gordiske knude sparket til hjørne af Folketinget, og det vækker ærgrelse hos flere af landets borgmestre.

– Medfinansieringen har været fastfrosset hele min borgmesterperiode, og det er jeg rent ud sagt fly forbandet over. Det er uanstændigt, at min lille kommune skal blive ved med at punge ud med næsten 70 millioner kroner, når vi ikke aner, hvad vi betaler for. Normalt betaler vi ikke en faktura, hvis vi ikke kan se, hvad den indeholder, siger borgmester Tonni Hansen (SF), Langeland Kommune.