Udbetaling Danmark er en velsmurt maskine

Et sjældent succesfuldt offentligt it-projekt står ved en skillevej. Udbetaling Danmark har på otte år givet kommunerne effektiviseringsgevinster i milliardklassen. Det skyldes blandt andet en bestyrelse med folkevalgte lokalpolitikere, mener bestyrelsesformand overborgmester Frank Jensen (S).

25. 06. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

Der var klart skeptikere, da KL og den daværende regering i 2010 indgik en aftale om at samle kommunale udbetalingsopgaver for milliarder af kroner i én myndighed med navnet Udbetaling Danmark. Administrationen skulle samles i fem centre – et i hver region – og herfra skulle ydelser som barselsdagpenge, boligydelse, børnefamilieydelser, folkepension, socialpension med videre udbetales. Der er tale om såkaldt objektive ydelser. Ydelser, der ikke kræver sagsvurdering og skøn. Administrationen skulle tages ud af kommunerne og gives til ATP, der driver Udbetaling Danmark.

– På KL Topmøder og KØF (Kommunaløkonomisk Forum, red.) var der kritiske ryster. De var båret af, at kommunalpolitikere naturligt har rettet opmærksomheden mod, om borgeren bliver dårligere stillet. Der var bekymring for, om borgerne blev fremmedgjorte og fik dårligere service. Der var også medarbejdere fra kommunerne, der skulle flytte med over i centrene, fortæller Københavns overborgmester Frank Jensen (S), der har været bestyrelsesformand i Udbetaling Danmark siden starten.