Økonomistyring

Lolland skærer ind til benet: Det grænser til det vanvittige

Lolland Kommune er bedst i landet til at få administrationsudgifterne til at række, viser en analyse. Men det har sin pris, og både borgmesteren og kommunaldirektøren vil gerne løfte udgiftsniveauet en tand – lige nu ligger det nemlig på kanten af det forsvarlige, mener de.

27. 08. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Nicolai Skovsgaard Tøfting

– ”Nød lærer nøgen kvinde at spinde” –  er det ikke sådan, man siger?

Således indleder Lolland Kommunes borgmester, Holger Schou Rasmussen (S), kækt. Da Social- og Indenrigsministeriets Benchmarkingenhed i juni offentliggjorde sin analyse af kommunernes udgifter til administration og ledelse, kunne han læse, at hans kommune bruger færrest penge pr. indbygger, når der er taget højde for kommunernes rammevilkår.