Byråd

Partihoppere kan gå hård skæbne i møde

Det er svært at blive genvalgt efter et partiskift, viser kortlægning. Partihop koster på troværdighed og status i partihierarkiet, mener professor i statskundskab.

27. 08. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Jon Kirketerp Jørgensen

Antallet af partihoppere rundede et skarpt hjørne over sommeren, da i alt 100 byrådsmedlemmer har forladt det parti, de blev valgt for i 2017. Og i skrivende stund er tallet kravlet op på 105.

De godt 100 byrådsmedlemmer kan gå en krank skæbne i møde ved næste valg. Det viser en kortlægning af forrige periodes partihoppere, som Nyhedsmagasinet Danske Kommuner har lavet. Den viser nemlig, at kun godt en fjerdedel af de byrådsmedlemmer, der forlod deres parti i løbet af valgperioden, blev genvalgt ved kommunalvalget i 2017.