Arbejdsmarked
Udsatte børn og unge

Kulturen skal løfte sårbare unge i Helsingør

Et femårigt udviklingsprojekt har set dagens lys i Helsingør. Flere af byens kulturinstitutioner skal spille en rolle i at løfte sårbare unge til et bedre liv, og samtidig skal flere forvaltninger i kommunen arbejde sammen. Skuespilleruddannede Allan Klie er bagmand, og han drømmer om at sprede konceptet ud i hele norden.

10. 09. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Nicolai Skovsgaard Tøfting

I den ene ende af en stor, gammel værftshal i Helsingør hænger en skulptur. Den minder om et horn. Eller måske en trompet. Omtrent hvert femte minut brydes stilheden i det store rum. En sirene-agtig lyd fra et menneskekor strømmer ud af den høje tingest, der hænger fra loftet – man får nærmest et chok.

I den anden ende af hallen står en bænk. Her kan interesserede gæster sætte sig og få en kunstnerisk oplevelse – men kunsten kan også bruges til andet end ren fornøjelse. På bænken starter syv sårbare unge i øjeblikket deres dag tre gange om ugen, og kunsten skal hjælpe dem fra et liv med depression og angst til et liv med bedre selvværd og måske en dag en plads på en uddannelse eller på jobmarkedet.