Farvel til små pakker med kuglepen og viskelæder

Det er ikke noget nyt, at indkøb skal være grønne. Når det ikke altid sker, skyldes det både økonomi, vaner og indkøbsaftaler.

24. 09. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Admin User, umbraco@cabana.dk

Kuglepennen fra kommunernes foretrukne leverandør af kontorartikler kan være nok så grøn. Det nytter bare ikke ret meget, hvis den kun får selskab af et viskelæder i den pakke, der efter pakningen på centrallageret på Sjælland sendes på tværs af landet til en folkeskole i Jylland, hvor man – som i 95 af landets kommuner – har tilsluttet sig en SKI-indkøbsaftale, der sikrer dag-til-dag-levering af kontorartikler.

Eksemplet havde Jakob Scharff, branchedirektør i Dansk Industri, med til Klimafolkemødet i Middelfart, hvor han var med i en debat om offentlige grønne indkøb. Her havde han også et bud på en løsning.