Teknik

I Vejle kalder de bæredygtighed resiliens

I Vejle arbejdes der meget med bæredygtighed, men man taler mere om resiliens end verdensmål. Det passer bedre til ’Vejle-ånden’, mener de.

24. 09. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Frederikke Stoustrup

Resiliens er et meget populært ord i Vejle, men til dem, som ikke lige har lagt vejen forbi byen, så betyder begrebet modstandsdygtighed. Ifølge Julie Halkier Nilsson, chef for Politik, Analyse og Kommunikation i Vejle Kommune, handler kommunens arbejde med resiliens om at skabe en kommune og et samfund, der ikke alene er rustet til at håndtere de udfordringer, der måtte komme – hvad end det handler om vandstigninger eller en virus – men som også kan udnytte de udfordringer til sammen at udvikle sig og gøre tingene bedre.

De målsætninger, der ligger i FN’s verdensmål, er langt hen ad vejen de samme målsætninger, der ligger til grund for arbejdet med resiliens i Vejle, og derfor snakker man fortsat mere om resiliens end verdensmål i kommunen.