Forsyning
Energi

Fjernvarmesalg risikerer at koste S magten i Odense

Salget af Odenses fjernvarme har givet de borgerlige partier momentum. Et stort flertal af vælgerne er imod salget, der vil indbringe kommunen over en halv milliard kroner.

08. 10. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Mads Brandsen

En gruppe på Facebook, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel (S) sammenlignes med Hitler og Stalin. Heftige beskyldninger mellem de politiske fløje. Og en meningsmåling, hvor Socialdemokratiet går så meget tilbage, at magten kan skifte ved næste valg.

Det er ingredienserne i det politiske drama, der for tiden udspiller sig i Odense, hvor Socialdemokratiet, Radikale Venstre og SF vil sælge det kommunalt ejede Fjernvarme Fyn til Energi Fyn, der ejes af 200.000 fynske elforbrugere.