Hver tredje kommune ændrer skatten i 2021

Budgetterne for det kommende år er nu faldet på plads i kommunerne landet over. Mens det samlede billede for udgifterne stadig ikke er talt op, kan der laves en samlet opgørelse af de kommunale skatter: Samlet set er skatterne steget en smule. Tallene viser samtidig, at forskellene i de kommunale skattesatser er mindsket.

Foto: Colourbox
22. 10. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Max Nielsen, specialkonsulent i Økonomisk Sekretariat, KL

Alle kommuner har nu vedtaget budgetterne for 2021. Det er ikke nogen hemmelighed, at der lokalt har været betydelige behov og et pres på både service- og anlægsrammen i år, og i den første indmelding til KL i august var den samlede udfordring cirka 1,8 milliard kroner. Siden da har kommunerne rykket sammen og afgivet så mange tilsagn om at holde igen, at KL nu forventer at nå i mål på udgiftssiden.