Udsatte

Borgmester skaffer udsatte borgere billige renter i hele landet

Udsatte borgere med manglende kreditværdighed betaler høje renter på op til 12 procent, når de for eksempel skal låne til indskud i lejlighed, selvom kommunen stiller garanti. Urimeligt, mente Svendborgs borgmester Bo Hansen (S), der har fået Danske Bank til at sænke renten til fem procent i hele landet.

05. 11. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

Det er velkendt, at det er dyrt at være fattig. Er du ved muffen, kan du nemt forhandle en billig rente på dit lån med banken. Men er du fattig, så betaler du ofte den højeste pris, fordi du i bankernes øjne udgør en højere risiko.

Svendborgs borgmester Bo Hansen (S) fandt det urimeligt, at borgere med manglende kreditværdighed – som ofte er udsatte borgere som syge og hjemløse – skulle betale bankrenter på op til 12 procent, når de skulle låne til indskud i lejlighed. Især, fordi kommunen garanterer for lånet og dermed fjerner bankens risiko.