Ældre
Sundhed

Kommuner bliver bedre til at spotte demens hos udviklingshæmmede

Udviklingshæmmede har stor risiko for at udvikle demens, og derfor opkvalificerer seks kommuner medarbejdere til at opdage tidlige tegn på demens, så borgerne kan få den rette hjælp.

05. 11. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Ulla Abildtrup

50.000 danskere er fysisk eller psykisk udviklingshæmmede, og ligesom den øvrige befolkning lever mennesker med udviklingshæmning generelt længere end tidligere. Borgere med udviklingshæmning har 3-4 gange så stor risiko for at udvikle demens, og de begynder ofte at blive demente allerede ved 40-årsalderen.

Derfor er seks kommuner med i et projekt under Fremfærd, der skal opkvalificere medarbejdere på botilbud og støttecentre til at spore tegn på demens, så borgerne får den bedste hjælp.