EU
Klima

Kommuner er afgørende for Europas grønne omstilling

Danske kommuner har en klar fordel i EU, når de søger penge til det grønne område. Den fordel skal udnyttes, når det snart bliver lettere at søge penge fra EU’s fonde, for det bliver ligesom at sparke en åben dør ind.

05. 11. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Frederikke Stoustrup

Lokale og regionale myndigheder har en afgørende rolle i håndteringen af covid-19. Samtidig er det også der, de konkrete udfordringer ligger med for eksempel sundhedsvæsenet og ældreplejen. Det sagde EU-Kommissionsformand Ursula von der Leyen, da hun holdt sin tale på Det Europæiske Regionsudvalgs 140. plenarforsamling, som denne gang foregik digitalt. Her fremhævede hun også den store tillid, som lokale myndigheder har opbygget.

– Lokale myndigheder fortsætter med at være den institution, som europæerne har størst tillid til. Jeres arbejde har fået jeres borgere til at føle, at de ikke var alene, selv når de ikke kunne forlade deres hjem, sagde hun.