Byråd

Selvstyret får stadig sværere ved at holde balancen

Danmark er blandt de mest decentrale lande, men kommunerne får stadig sværere ved at balancere mellem selvstyre og rollen som statens forlængede arm, lyder det fra to forskere.

05. 11. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Mads Brandsen

Er det danske kommunestyre ved at nå grænsen for, hvad det kan rumme, når kommunalpolitikerne vil have noget at skulle have sagt, og kommunerne samtidig fungerer som statens forlængede arm?

Det spørgsmål stiller ph.d. i statskundskab og vicedirektør ved Københavns Professionshøjskole Niels Ejersbo og professor ved VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd Kurt Houlberg i et kapitel i den nye bog ”The Oxford Handbook of Danish Politics”.