Kommuner går nye veje for at sikre kassebeholdningen mod negative renter

For at slippe for negative renter i banken har landets kommuner investeret et støt stigende milliardbeløb i obligationer og aktier. Det er fornuftigt, vurderer eksperter, som også peger på risikoen for at tabe penge. Byrådene holder risikoen under kontrol med finansielle strategier.

19. 11. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Jakob Krarup Bjerregaard

På rådhuset i Nykøbing Falster residerer borgmester John Brædder fra Guldborgsundlisten. Han står i spidsen for Guldborgsund Kommune, en mellemstor af slagsen med knap 61.000 indbyggere på tværs af Falster og dele af Lolland.

Borgmesteren er imidlertid også den øverste politiske ansvarlige for en efterhånden velvoksen portefølje af værdipapirer. Helt nøjagtigt 615 millioner kroner havde Guldborgsund Kommune investeret i obligationer og aktier ved udgangen af 2019, viser kommunens regnskab.