Sundhed
COVID19
Arbejdsmarked

Stadig flere kommunale frontmedarbejdere anmelder Covid-19 som arbejdsskade

Nye tal viser, at 320 medarbejdere i ældreplejen siden marts har anmeldt smitte med coronavirus som en arbejdsskade. Fagforbund opfordrer alle til at anmelde smitte på jobbet, da selv et mildt forløb kan give alvorlige senfølger.

03. 12. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

I øjeblikket modtager Arbejdsmarkedets Erhvervssikring hver uge mellem 50 og 100 nye anmeldelser om Covid-19. En meget stor del af anmeldelserne kommer fra pleje- og sundhedssektoren, hvor de ansatte har været særlig hårdt ramt af smitte. Det mærkes også i den kommunale ældrepleje, hvor 320 ansatte har anmeldt Covid-19 som en arbejdsskade.

Hos FOA, der organiserer en stor del af de medarbejdere, som arbejder i hjemmeplejen og på landets plejehjem, følger man udviklingen nøje.