Natur
Ældre

Naturen breder sig i Sønderborg

Efter staten har lagt naturvejledningen fra sig, har kommunerne i stigende grad taget handsken op. Få har dog gjort det i så vidt omfang som Sønderborg. Her er en større gruppe naturvejledere en fast del af kommunens generalstab og indtager nye velfærdsområder.

17. 12. 2020 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

Et rødt egern piler rundt på stammen af det enorme egetræ udenfor vinduet i den prægtige gamle skovriderbolig Egetofte på Als, der er naturvejledernes hovedkvarter i Sønderborg Kommune. Cirka 450 år gammelt er træet, vurderer naturvejleder Andreas Hermann.

– Egernet er en ny art her på Als. Vi registrerede det første gang for en fem år siden. Vi har en ide om, at de nok er kommet over på øen med juletræer eller pyntegrønt, siger Andreas Hermann, der hele tiden har en god historie i ærmet.