Arbejdsmarked
Beskæftigelse

Jobcentre skal se det hele menneske

Myten om mande- og kvindefag skal manes i jorden, mener Københavns Kommunes borgmester for beskæftigelse og integration. Hendes egne medarbejdere skal blive mere opmærksomme på deres forudindtagede forestillinger og udfordre dem både hos sig selv, hos de ledige og hos virksomhederne.

– Det er vigtigt at se på, om vi har nogle ubevidste bias, når vi foreslår de ledige en uddannelse eller et karriereskift, siger beskæftigelsesborgmesteren i København Cecilia Lonning-skovgaard (V). Foto: Københavns Kommune
14. 01. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Ulla Abildtrup

Medarbejderne på Københavns Kommunes job- og beskæftigelsescentre havde ekstra travlt i 2020 på grund af corona. Tusindvis mistede deres arbejde – blandt andre mange af de ansatte i lufthavnen. Men samtidig er der brancher, som står og mangler folk både nu og i årene, der kommer. Derfor opfordrer kommunens borgmester for beskæftigelse og integration Cecilia Lonning-Skovgaard (V) sine medarbejdere til at se mere bredt på de lediges kompetencer:

– Når en stor og stærk 3F’er fra Kastrup Lufthavn møder op på jobcentret, er et job i en vuggestue måske ikke det første, som falder jobkonsulenten ind. Eller når vi holder møde med en kvinde fra Mjølnerparken og foreslår et job indenfor pleje og omsorg i stedet for at tænke ud af boksen og foreslå, at hun kan køre taxa eller arbejde på et lager, siger Cecilia Lonning-Skovgaard.