Sundhed
Integration

Sundhedsdansk lærer nye danskere at navigere i sundhedsvæsenet

Større ordforråd, mere viden om sundhedsvæsenet og øget opmærksomhed på symptomer er bare nogle af de ting, som undervisningsmaterialet Sundhedsdansk giver de voksne udlændinge på sprogcentrene.

De mange danske tilbud om børneundersøgelser, tandpleje og sundhedspleje er for mange flygtninge en helt ny og ukendt verden. Foto: Region Sjælland
14. 01. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Recept eller håndkøb? Valget giver sig selv for de fleste, når de går ind og trækker et nummer på apoteket for at købe medicin. Sådan er det bare ikke for de mange nye borgere, der ikke er opvokset i Danmark.

– Borgere med minoritetsbaggrund er udfordrede i mødet med sundhedsvæsenet. De mangler ord og viden om, hvordan det danske sundhedsvæsen er bygget op og har svært ved at navigere i det. De ved ikke, hvor de skal henvende sig, hvis de har brændt sig eller får høj feber. Og de kender ikke til danske tilbud som rygestop, patientuddannelse og sundhedspleje, forklarer Lone Hald, projektleder i Region Sjælland.