Økonomi
Udsatte boligområder
COVID19

Optimisme trods coronapres på udsatte boligområder

Coronakrisen presser beskæftigelsen i de udsatte boligområder, siger udvalgsformænd, der alligevel er optimistiske. En økonomisk krise rammer hårdere i de udsatte boligområder, siger cheføkonom fra BL – Danmarks Almene Boliger, der er bekymret for fremtidsudsigterne.

Sundparken opfylder fire ud af fem ghettokriterier på den seneste liste fra december 2020. Kun kriteriet for antallet af dømte er ikke opfyldt. Foto: Søren E. Alwan / Jysk Fynske Medier / Ritzau Scanpix
28. 01. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Jon Kirketerp Jørgensen

Selvom ledigheden har været faldende, presser den seneste nedlukning og usikkerheden om økonomiens langsigtede udvikling de udsatte boligområder. Men i flere kommuner landet over, bliver der arbejdet med beskæftigelsesindsatsen for at sikre, at ghettoer holder op med at være ghettoer, og at boligområder ikke ryger tilbage på ghettolisten.

I Horsens har kommunen og Bo Trivsel, der er navnet på den boligsociale indsats i boligområdet Sundparken, indgået et samarbejde om en såkaldt fremskudt beskæftigelsesindsats. Eller på helt normalt dansk i konkrete termer: en skurvogn, hvor de ledige beboere kan møde en konsulent fra det kommunale jobcenter.