Sundhed
Psykiatri

Kommunal indsats redder pårørende fra stress og depression

Pårørende til alvorligt syge er i stor risiko for selv at blive ramt. Et særligt kursus for pårørende, der nu bruges i 51 kommuner, nedsætter risikoen for ensomhed og depression betydeligt, viser en evaluering.

11. 02. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

Mere end 750.000 pårørende i Danmark er i risiko for selv at blive syge på grund af ekstra belastninger. Pårørende, der har deltaget i indsatsen ”LÆR AT TACKLE hverdagen som pårørende”, har oplevet et mærkbart løft i deres trivsel og oplever reduceret risiko for langvarig stress og depression. Det viser en evaluering fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.

Næsten hver anden pårørende føler sig deprimeret, hver tredje føler sig stresset og oplever negativ indvirkning på sit arbejdsliv, og hver femte fortæller, at de selv er blevet langvarigt syge på grund af deres situation.