Beskæftigelse
Udsatte

Manden på kanten af bænken

En ny gruppe af socialt udsatte mænd er dukket op i gadebilledet i Aalborg. De er for ressourcestærke til kommunens gadeteam, men trods massive problemer med helbredet kender kun et fåtal til kommunens sundhedstilbud.

11. 02. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Bo- og gadeteamet i Aalborg Kommune tager hånd om byens skæve eksistenser. De hjemløse og misbrugerne, som sidder på bænken og råber lidt for højt. Men i de senere år er gadeteamets sygeplejersker blevet opmærksomme på en overset gruppe af mænd midt i livet, som sidder sammen med byens mest udsatte borgere.

– De er lidt pænere i tøjet, de er nybarberede, og øllen er placeret i inderlommen af jakken. De bor i egen lejlighed og har tidligere i livet haft et job. De sidder på kanten af bænken og holder sig lidt tilbage, siger Annette Pedersen.