Handicap

Reform har afløst krig i Hillerød

En massiv utilfredshed med særligt børne-handicapområdet viste sig i Hillerød Kommune i starten af 2019. Hvad der startede som en krig, er nu endt i dialog og forsoning og har fået Hillerød til at sætte en reform af området i værk.

11. 02. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Først var det omkring 30 familier med børn med handicap og psykiske diagnoser, der for to år siden blæste til kamp mod Hillerød Kommune, fordi de var stærkt utilfredse med kommunens behandling af deres børn. Men hurtigt voksede interessen for gruppen, og i dag er 110 familier med i interessefællesskabet ”Handicap Opråb Hillerød”, som kæmper for bedre rettigheder for deres børn. For familierne fandt hurtigt ud af, at de delte nogle af de samme frustrationer i mødet med kommunen.

– Der gik for lang tid med sagsbehandling, og hvor man bare kunne se, at det gik ned ad bakke for ens eget barn. Der var flere, der ventede på skoletilbud til deres børn, og en del børn havde ikke været i skole i flere år, fortæller Elizabeth Christensen, der er talsmand for forældregruppen i Hillerød, og fortsætter: