Kommunalvalg

Sociale medier kan forme valgkampen

Kandidater til det kommende kommunalvalg skal allerede nu i gang med at teste mærkesager af på de sociale medier, lyder anbefalingen fra digital rådgiver Benjamin Rud Elberth.

11. 02. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

De kan ikke stå alene, men de er også svære at komme uden om i en valgkamp. De sociale medier. Og allerede nu er det vigtigt for kandidater til det kommende kommunalvalg at komme i gang med at bruge de digitale platforme til at planlægge resten af valgkampen. Sådan lyder det fra Benjamin Rud Elberth, der er digital rådgiver og forfatter til bogen ”Valgkamp for politikere – sådan bliver du valgt”, som netop er udkommet.

– Grunden til, jeg betoner sociale medier så meget, er, at sociale medier giver mulighed for at teste, hvad der rører vælgerne. Hele grundforudsætningen, når du spørger vælgerne, hvad de går op i, er, at de vil svare de pæne ting. Men hvis man præsenterer nogle emner for vælgerne på de sociale medier, stopper de enten op eller lader være. Man lader paraderne falde på de sociale medier, og derfor er det et optimalt sted at teste, siger Benjamin Rud Elberth, der også mener, at det derfor er nu, de sociale medier skal tages i brug.