Mistrivsel
Skole
Forebyggelse

Stigende mistrivsel og faldende motivation blandt skoleeleverne

Motivationen falder, og mistrivslen stiger blandt skoleeleverne under hjemsendelsen, lyder meldingen fra skolechefer i en rundspørge. Stort set alle mener, at de er gode til at opsporer mistrivslen blandt eleverne. På Nordfyn har man lavet et finmasket net baseret på daglige humørmålinger.

Der er intet, der tyder på, at August her på billede, som går i 9. klasse, mistrives. Men mange af landets skolelever har det ikke helt godt derhjemme bag skærmene. Foto: Thomas Sjørup / Ritzau Scanpix
11. 02. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

Nu er de mindste elever tilbage i skole, og det er sikkert godt for elevernes mentale sundhed. Men omkring halvdelen af landets skoleelever, dem fra 5. til 9. klasse er stadig dømt til fjernundervisning.

Deraf følger manglende social kontakt med lærere og klassekammerater, og det har sine omkostninger i form af dyk i motivation og stigende mistrivsel, lyder det fra de kommunale skolechefer i en rundspørge foretaget af Nyhedsmagasinet Danske Kommuner.