Davids kamp mod storbanker og sexannoncer

Den radikale lokalpolitiker David Zepernick fra Frederiksberg giver både storbanker og JP/Politikens Hus grå hår i hovedet med sin kamp mod kvindehandel og hvidvask. R og SF har stillet forslag om, at kommunen skal droppe Nordea som bank, hvis de ikke opgiver at håndtere forretningerne fra Ekstra Bladets sexannoncer.

Foto: Ida Wang
11. 03. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

David Zepernick er en mand på en mission. Han er drevet af indignation og kæmper mod kvindehandel og hvidvask. Han var initiativtager til, at Frederiksberg Kommune for et par år siden underskrev charter for skattelyfri-kommuner som organisationen Oxfam IBIS har udformet. 14 kommuner og to regioner har underskrevet charteret, der fungerer som et politisk signal til samarbejdspartnere og forretningsforbindelser. Med det i hånden stillede David Zepernick forslag om, at Frederiksberg Kommune droppede Danske Bank på baggrund af hvidvaskskandalen i Estland og i stedet samlede kommunens bankforretninger i Nordea. Det blev enstemmigt vedtaget i kommunalbestyrelsen og blev en realitet for et års tid siden.

Men som nogle måske har bemærket i flere medier i februar, så er den gal igen. Det er nemlig faldet David Zepernick for brystet, at Nordea har samlet forretningen med at håndtere Ekstra Bladets sexannoncer op, efter at Danske Bank i maj 2020 ikke længere ville stå for den del af forretningen i JP/Politikens Hus. Det skete, efter at Danske Banks hvidvasketiske komite, der er nedsat for at rydde op i bankens forretninger, vurderede, at det ikke var en passende forretning for banken.