Landdistrikter
Udsatte boligområder

Nyt redskab skal komme dårlige boliger til livs

Lolland og snart også Guldborgsund har besluttet sig for at tage et nyt værktøj mod nedslidte og udtjente boliger i brug. Når redskabet er der, så bruger vi det, men der skal stærkere midler i brug for at komme problemet til livs, siger borgmester.

Foto: Joachim Adrian / Politiken / Ritzau Scanpix
11. 03. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Jon Kirketerp Jørgensen

Op mod 2.000 boliger i overskud, der med tiden kan blive problematiske, og omkring 150 nedslidte boliger, som en lille gruppe udlejere ejer og sætter på lejeboligmarkedet. Det er i store træk Lollands problemer med udtjente boliger, hvor ofte ressourcesvage borgere ender med at flytte ind.

Nu er der kommet et nyt redskab i værktøjskassen, som Lolland Kommune allerede har besluttet at tage i brug, og Guldborgsund er på trapperne til at gøre det samme.