Arbejdsmarked

Ekspert: Kan blive den største skandale i vor tid

Hvis flere brikker passer sammen i sagskomplekset i Fredericia, kan skandalen vokse sig stor, vurderer kommunalforsker Roger Buch. Og så er det endda ikke første gang, en borgmesterskandale rammer kommunen.

25. 03. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Der var urent trav, da eks-borgmester Jacob Bjerregaard (S) i 2016 købte en byggegrund af Fredericia Kommune. Den efterfølgende byggetilladelse fik borgmesteren også på en vis, der var i strid med reglerne. Men det mest betændte, som kommunalforsker ved DMJX, Roger Buch, vurderer det, er det mulige ”nære forhold” mellem den nu afskedigede kommunaldirektør Annemarie Zacho-Broe og Jacob Bjerregaard.

– Det er der, det bliver alvorligt, for hvis der er et muligt habilitetsproblem, så kan en masse beslutninger ende med at være ugyldige, siger Roger Buch og fortsætter: