Frisættelse
Skole

Frihed til at holde den store skolefest

På Vadehavsskolen i Ribe er lærere og forældre godt i gang med at planlægge, hvad friheden skal bruges til. Noget tyder på, at forældre og lærere er overraskende enige om, hvor skoen trykker. Man savner mere tid, nærhed og fællesskab. Ud med digital overkommunikation og nationale test og ind med gamle dyder.

25. 03. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

Anita Kallesøe er den overordnede leder på Vadehavsskolen, der er fællesnavnet for de fem skolematrikler i Ribe.

Hun er egentlig ret heldig, for forældre og lærere ser i udgangspunktet ret ens på, hvad de gerne vil bruge den frihed til, de har fået med Esbjerg Kommunes deltagelse i frikommuneforsøgene på skoleområdet.