Frisættelse
Skole

Hvad stiller man så op med al den frihed?

Esbjerg valgte at få frihed for lovgivning og dokumentationskrav på skoleområdet i tre år. Frihed forpligter, og kommunen satte gang i en lynhurtig proces, der førte til, at også lokalpolitikerne slipper tøjlerne og lader den enkelte skole bestemme, om de vil droppe nationale test, have kortere skoledage og på andre måder slå gækken løs.

25. 03. 2021 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

En søndag i oktober tog Esbjergs borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) telefonen. Det var statsminister Mette Frederiksen (S), der spurgte, om han ville være med til noget vildt. Hun var ude og lede efter kommuner, der ville være med til at slå gækken løs og fravige alle regler, lovgivning og dokumentationskrav på enten folkeskoleområdet, dagtilbudsområdet eller ældreområdet.

Jesper Frost Rasmussen tænkte hurtigt og kom frem til, at det var et tilbud, han ikke kunne afslå. Og han vidste også hurtigt, hvilket område kommunen skulle byde ind på.